menu preloader

June 23, 2020

Rebranding voor een wereldwijd Etex-team in 42 landen

Rebranding voor een wereldwijd Etex-team in 42 landen

Etex is één van Belgiës grootste bedrijven en groeit al meer dan 100 jaar. Na veel overnames telt het ook veel commerciële merken en vestigingen over de hele wereld. In 2018 startten we een traject om Etex zelf als umbrella brand verder in te vullen, met als doel het wereldwijde team nog dichter samen te brengen. Daarvoor ontwikkelden we o.m. een nieuwe, sterke visuele identiteit en vulden we het merkverhaal in.

Een sterk globaal team smeden dat samen de beste bouwoplossingen biedt, in een wereld met veranderende noden? Het was een stevige uitdaging, en we zijn trots op het resultaat: met als eerste stap een grondig herwerkte corporate identity bouwt Etex verder aan duurzame samenwerking. 

Het project startte in 2018 in een hybride team van Etex en Gutzandglory, met marketeers uit de hele groep onder leiding van Head of Corporate Communications Lionel Groetaers en met de betrokkenheid van CEO Paul Van Oyen. 

Met meer dan 3 miljard euro omzet en meer dan 13.000 medewerkers wereldwijd is Etex sinds decennia een internationale speler in bouwmaterialen. Tot 2015 was Etex enkel de naam van de financiële holding boven de verschillende bedrijven (o.m. Siniat, Promat, Eternit en meer). Door de aanhoudende groei en om beter met de uitdagingen van onze wereld te kunnen omgaan besefte Etex dat het wereldwijde team meer dan ooit één moest worden. 

Enkel met een gezamenlijke strategie, gezamenlijke waarden, één gemeenschappelijk doel (of purpose)... en één corporate brand voor alle medewerkers, zou het de toekomst aankunnen en de uitdagingen van klimaatverandering, verstedelijking, digitale transformatie als één bedrijf aanpakken. 

Samen met het management én externe experten hielden we research en workshops om een diepgeworteld purpose te definiëren rond de bestaande baseline Inspiring Ways of Living. We omschreven helder wat het betekent Etex te zijn, en wat de bijdrage van het bedrijf aan de wereld is en moet zijn. Dat is niet enkel een drijfveer voor de strategie van het bedrijf, maar ook voor de duizenden medewerkers, partners, klanten, leveranciers en alle belanghebbenden. 

We ontwikkelden een nieuwe merkidentiteit die het team wereldwijd verenigt, die elke werknemer een gevoel van samenhorigheid biedt en hen een toolbox aanreikt om correct en krachtig naar collega’s en klanten te communiceren. Van een aangescherpt logo over grafiek die de ambities uitdrukt in een “lightweight” aanpak tot nieuwe signage op alle bedrijfsgebouwen wereldwijd. 

Het logo is evolutief aangepast: de reeds bestaande hexagon namen we als basis voor de hele huisstijl. De ‘honingraatstructuur’ die ontstaat door hexagons van verschillende groottes, legt de nadruk op de globale verbondenheid van het bedrijf. Naast de hexagon introduceerden we ook nieuwe vormen en vervingen we ronde hoeken door rechte hoeken. Dat geeft een meer moderne en solide look aan de merkidentiteit en het logo. We behielden de bestaande kleuren - zwart en oranje - maar gaven ze een update zodat ze meer aansloten bij de merkwaarden en de emotionele merkbenadering. We voegden secundaire kleuren toe als aanvulling op het eerder eenzijdige oranje.

In het algemeen straalt de nieuwe visuele identiteit een warm, menselijk en transparant gevoel uit dat helemaal past bij de waarden en ambities van Etex: samen met het wereldwijde team zorg dragen voor elkaar en de wereld waarin we leven, met innovatieve bouwoplossingen van een kwalitatieve referentie. 

De strategische invulling en rebranding gaven ook aanleiding tot een wereldwijde lanceringscampagne, waarover we later meer vertellen. 

Previous Post
Next Post