menu preloader

August 16, 2021

Engineering Emotions Sessions #1

Engineering Emotions Sessions #1

Als een merk je helpt om mentaal of fysiek gezond te zijn, hou je dan extra van dat merk? Zeker in corona-tijden is dat een vraag waar ondernemers en marketeers van wakker liggen. Want wie droomt nu niet van een duurzame en gezonde relatie met zijn stakeholders? Gutzandglory organiseerde de allereerste - omwille van covid-maatregelen beperkte - editie van zijn Engineering Emotions Sessions rond het thema duurzaam connecteren onder de werktitel “Hoe gezond is uw merk bezig?”

10 kg potgrond voor iedereen

De locatie van dit exclusieve event voor - een beperkt aantal van onze - klanten was geen stoffige vergaderzaal. De mooie groene locatie (een reconversieproject) paste perfect bij het thema. The Private Loft in Gent bleek inderdaad een zeer inspirerende plek te zijn. Op het programma: interessante lezingen door topsprekers, een mastermind workshop, een gezonde lunch … en iedereen naar huis met een emmer duurzame potgrond in de hand. Een originele give-away om alle duurzame en gezonde ideeën, suggesties en tips van de dag verder te laten groeien.

Jane Fonda is begonnen

Duurzaamheid en gezondheid zijn vandaag hot topics, zowel voor consumenten als voor bedrijven. Covid-19 heeft de voorbije maanden nog voor een versnelling gezorgd van deze trend die al sterk aanwezig was. “Gezondheid is al belangrijk sinds Jane Fonda ons in de jaren ’80 aan het fitnessen bracht ”, zei spreker Christophe Jauquet. Hij is de auteur van Healthusiasm, een gerenommeerd marketingboek met als ondertitel Making Customers Healthy & Happy.

Kijk kijk, een piramide!

Merken kunnen consumenten helpen een betere versie van zichzelf te worden. In zijn presentatie haalde Jauquet de piramide van Maslow boven om te tonen waarop bedrijven vandaag best focussen. Nadat de basisbehoeften als voeding en veiligheid waren vervuld, ging het voor veel mensen lange tijd om emoties. Voelen we ons gewaardeerd? Bieden vrienden ons wat we willen? Volgens Jauquet zijn vandaag steeds meer mensen ook al op zoek naar de volgende fase in de piramide, namelijk die van de aspiratie. Hoe kunnen we een beter mens worden? Een betere versie van onszelf worden?

IMG_0184.jpg

Gezonder is beter

Een betere versie van jezelf worden? Daarbij spelen gezondheid en duurzaamheid uiteraard een belangrijke rol. Een gezondere mens is een betere mens. Sommige bedrijven en organisaties gaan daar al voorbeeldig mee om. Geen toeval dus dat Ageas, Etex en Stop Parkinson waren uitgenodigd op dit event om hun case uiteen te zetten. De sprekers belichtten elk een ander aspect van wat gezondheid en duurzaamheid kunnen betekenen.

Onderschat de impact van emoties niet

Jelle Demanet (professor UGent en HoWest) onderbouwde de verhalen van de andere sprekers met neurowetenschap. Hij onderzoekt hoe hersenen in elkaar zitten en hoe we beslissingen nemen. Uit zijn onderzoek - en dat van anderen - blijkt dat de emotionele werking van onze hersenen - het zogenaamde System 1 - zeer belangrijk is bij het beoordelen van merken. Emotionele reacties kunnen zeer krachtig zijn en hebben zelfs een grote impact op de loyauteit van consumenten.

5cf27de9-8168-411b-9400-6aebc169238f.jpg

Wat hebben we vandaag geleerd?

Duurzaam betekent zoveel als ""waardevol op lange termijn"". Om met je stakeholders op lange termijn te connecteren, moet je ook in hen investeren op lange termijn. Een duurzame connectie tussen merk en stakeholders kan enkel als je ook de fysieke en mentale gezondheid van je stakeholders centraal stelt.

Actief bijdragen aan een gezondere wereld, aan een gezonder leven van de consument, van medewerkers, dat is cruciaal. Hoe doe je dat? Met duurzame of gezonde producten, services, activiteiten. Tip: ga voor duurzame branding gebouwd op een purpose die maatschappelijk relevant is en de basis vormt voor engagement. Engineering emotions for a sustainable connection. Iemand nog wat potgrond nodig?"

image 4.png
IMG_0173.jpg
IMG_8136.jpg
IMG_0153.jpg
Previous Post
Next Post